Anställda i olika åldrar
Unga vuxna, medelålders och äldre anställda möts i arbetslivet. Det finns erfarenhet, ny energi, osäkerhet, självförtroende och ett omfattande utbud av olika känslor och behov som hör till ålder och livssituationer. För den som börjar sin karriär betonas orientering och arbetsvägledning, men samtidigt tillförs ny kompetens och energi till arbetsplatsen. Medelålders personer kan ha mycket underhållsansvar samtidigt, men de är också ofta redan erfarna nyckelpersoner på arbetsplatsen, så arbetsbördan kan öka. Åldrandet för ofta med sig förändringar i fysiska och sensoriska förmågor, men samtidigt är kompetens och strategiskt tänkande väl utvecklat.
Man kan tro att spektrumet av dessa känslor, färdigheter, olikheter och behov är så brett att det är omöjligt att ta hänsyn till allt, men man bör inte avskräckas eftersom potentialen finns där.
Ansträngningar bör göras för att representanter för olika generationer samarbetar så bra som möjligt och respekterar och samordnar varandras styrkor. Frågan är om kompetensskillnaderna mellan anställda i olika åldrar på arbetsplatsen ses som en tillgång och en faktor som stärker arbetsplatsen, eller tvärtom upplevs de som en utmaning? För att utnyttja olika egenskaper måste man först erkänna individuella skillnader och man måste också vara medveten om spänningarna mellan människor i olika åldrar, vilket kan yttra sig som osäkerheter kopplade till den egna statusen.
Mer om detta: Arbetarskyddscentralens arbetskarriärmodell (endast på finska)